LÄGST PRISER
SPARA UPP TILL 60%
FRI FRAKT
ORDRAR ÖVER 500 SEK
PÅLITLIGT
TRANSPARENT, TESTAT
STÖRST UTBUD
1200+ PRODUKTER

Olika kolhydratskällor för olika tillfällen

Join the conversation

Det finns många myter om kolhydrater och förvirringen är stor i dagens hälsovärld! Uppfattningen om kolhydrater är allt ifrån att det är djävulen själv och bör undvikas till att döma olika kolhydratskällor som “bra eller dåliga” när det i själva verket oftast är extremt individuellt och beror på vilken situation man befinner sig i.

Om vi tar ett exemel på två olika typer av kolhydratkällor som många snabbt kan döma som “dåliga” och “bra” så hade vitt ris/bröd/pasta varit boven och morötter/havregryn/quinoa/bär de goda. Det finns absolut en sanning i det hela då vitt ris är relativt näringsfattigt i jämförelse med havregryn som är fullproppad med mikronutrienter och fibrer. Dock behöver man förstå hela bilden och syftet med det vi stoppar i sig. En enkel fråga man kan ställa sig själv är om man har fått i sig sitt fiberintag och sin näring för dagen? Och finns det någon energi kvar? Är svaret “ja” så kommer du inte få någon bonus för att du äter mer fibrer eller mer “antioxidanter” utan det kommer nog göra mer onytta än nytta. Lek med tanken om elitidrottare tex. en simmare som kanske behöver få i sig 7000 kcal skulle täcka sitt intag med hjälp av morötter. Det hade varit ett väldigt jobbigt liv för den personen och magen hade nog haft det extremt svårt att hantera alla fibrer. En annan tanke kan vara om du snabbt behöver få i dig energi, tex inför ett träningspass inom en timma! Då kommer inte heller en stor quinoasallad vara det bästa att äta så tätt inpå passet utan något som snabbt bryts ner i kroppen som tex vitt ris/torkad frukt etc. är då ett bättre alternativ.

Man skall alltså inte säga att vissa kolhydrater är bra och vissa är dåliga, utan de passar för olika tillfället och beror på vad syftet är med att äta dem. En grundregel är att alltid se till att kroppen får i sig sina makronutrienter, mikronutrienter, och fibrer den behöver och finns det extra energi över ser jag inga problem med att ta till med näringsfattig mat.

 

Artikel av kostrådgivaren David Haroun (@haroundavid)

Comments are closed.