LÄGST PRISER
SPARA UPP TILL 60%
FRI FRAKT
ORDRAR ÖVER 500 SEK
PÅLITLIGT
TRANSPARENT, TESTAT
STÖRST UTBUD
1200+ PRODUKTER

Så bygger du större bröstmuskler

Join the conversation

Att träna bröstmuskelaturen är något många, speciallt killar, tycker är kul och prioriterar i sin träning. Alla i gym världen har nog hört att bröst ska tränas på måndagar och ”Chest Monday” har blivit ett fenomen! I denhär artikeln skall vi titta närmare på hur du bygger upp en bröstmuskel på bästa sätt. Studier har visat att träna en muskelgrupp två till tre gånger per vecka ger större muskeltillväxt jämfört med endast en gång per vecka – trots att den totala vikten är densamma. Utöver frekvens vill du också ha en bred variation av övningar där du träffar alla tre delar av bröstmuskelaturen. Genom att tex luta en bänk i olika vinklar kan du träffa brösten från den övre delen till den nedre delen av muskelaturen.

Frekvens och den totala volymen vikt du lyfter är något du i slutändan vill fokusera på att öka över tid för att bygga upp en så bra bröst-muskulatur som möjligt.

Ett stort misstag många gör är att man glömmer helt av att följa upp hur utvecklingen går och istället fokuserar på hur mycket ”pump” man får av träningen. För att följa sin utveckling är det fördelaktigt att skriva en träningsdagbok där man skriver ner sina vikter man utför i varje set och övning. Om man försöker öka vikten varje vecka kan man sedan lätt se sin utveckling i sin träningsdagbok. Det blir då tydligt om man bli starkare eller ej. Glöm dock inte att alla övningar skall alltid utföras med bibehållen god teknik!

När den totala volymen vikt ökas över tid så tvingas brösten att anpassa sig till den nya stressen och då blir både starkare och större.

Nu när du förstår att du behöver strukturera upp bröstträningen genom att skriva ner det jobb du utför på gymmet behöver du nu vara konsekvent och ha tålamod. Många tröttnar lätt och byter bröstövningar efter några veckor. När man byter övningar så fastnar man i ett litet stadie där du behöver bli ”bra på nytt” genom att först och främst komma över en himla massa träningsvärk som kan få dig att utföra mindre träningsvolym samt att du förmodligen är lite svagare i början med de nya övningarna då nerverna ska vänja sig med nya rörelser och du måste få in tekniken igen. Efter att du kommit över den perioden kan du då börja mäta riktig progression. Byter man alltså bröst övningar titt som tätt så fastnar man i en ond cirkel där man aldrig ger utveckling och styrka en ärlig chans.

Sist men inte minst, ät tillräckligt, sov, återhämta dig och träna HÅRT!

 

Artikeln skriven av David Haroun. Följ David på Instagram: @haroundavid.

Comments are closed.