Bulk Powders
Tid tills din order skickas
  • 0
  • 0
  • :
  • 0
  • 0
  • :
  • 0
  • 0
Lägst priser Spara upp till 60%
FRI FRAKT Ordrar över 500 SEK
Pålitligt Transparent, testat
Störst utbud 1200+ produkter

För trött för att träna? Så hittar du energi för gymmet

Join the conversation

 

Vi har alla varit där. Vi har haft en lång dag på skolan eller jobbet och känner inte riktigt att vi har energi till att träna. Det är så lätt att säga: ”jag är för trött”, och välja att inte gå till gymmet, men om du kan hitta energi till att träna är det just dessa ögonblick som kommer att skilja dig från andra personer som tränar när det handlar om verkliga framsteg.

Det finns ett antal sätt att öka dina energinivåer på, så låt oss ta en titt på några av de saker du kan göra för att du ska få energi till att träna.

MER SÖMN

Om du tränar regelbundet är det ännu viktigare att du får sex till åtta timmars sömn per natt. Detta för att hjälpa din kropp att återhämta sig och för att ge kroppen den energi som krävs för att känna sig frisk och prestera så bra som möjligt följande dag. Många av oss är ständigt på våra mobiltelefoner och spenderar en hel del tid med att använda dem före vi går och lägger oss. Detta kan förstöra sömnkvaliteten då ljuset från skärmen förhindrar att din hjärna frigör melatonin. Det är detta hormon som berättar för din kropp att det är dags att sova.

Inte nog med det, se inte bara till att du får sex till åtta timmars sömn, se också till att sömnen du får är av bra kvalitet eftersom att det hjälper dig att känna dig energisk nästa dag.

KOFFEIN

Koffein är ofta den ingrediens människor först använder när de vill få mer energi. De flesta börjar sin dag med en kopp kaffe på morgonen och dricker förmodligen ett par koppar under dagen. Saken med koffein är att din kropp kan bli resistent mot det, det innebär att om du regelbundet intar en hög mängd koffein dagligen behöver du mer och mer för att känna av effekterna. En vanlig kopp kaffe innehåller cirka 95 mg koffein. Det rekommenderas att du inte konsumerar mer än 400 mg koffein dagligen, vilket motsvarar cirka fyra koppar kaffe. Om du märker att du konsumerar mer än fyra koppar kaffe, regelbundet, per dag kanske du bör överväga att minska ditt koffeinintag.

Att konsumera höga mängder koffein regelbundet kommer att minska dess effekt, vilket betyder att dte kan vara mindre effektivt om du litar på att koffein ska pigga upp dig innan. Skär istället ner på koffeinförbrukningen och spara den för tillfällen när du behöver den som mest.

DIET

Kroppens huvudkälla till energi kommer från kolhydrater, men du måste överväga vilken typ av kolhydrater du konsumerar. Snabba kolhydrater kommer att absorberas snabbt och orsaka en spik i dina energinivåer under en kort tid. Långsamma kolhydrater kommer att smälta och absorberas över en längre tidsperiod, vilket bidrar till att din kropp bränner mer energi hela dagen.

Av denna anledning bör långsamma kolhydrater utgöra majoriteten av kolhydraterna i din kost. Några exempel på långsamma kolhydrater är havre, brunt ris och sötpotatis. Att äta dessa kolhydratkällor hjälper dig också att känna dig mätt, vilket kan hjälpa dig att undvika ohälsosamma mellanmål. De kommer också att hjälpa dig att sluta känna dig trött hela dagen eftersom du kommer undvika “energikraschen” i samband med snabba kolhydrater som vit pasta, potatis och spannmål.

Se till att din kost mestadels består av långsamma kolhydrater för att undvika att känna dig trött och seg senare på dagen, vilket kan hindra dig från att vilja träna. Om du ger din kropp energi på rätt sätt kan du maximera din prestanda.

ATT TA MED SIG

Förhoppningsvis kommer dessa tips hjälpa dig att känna dig mer energifull inför dina träningspass. Ibland kan små förändringar, som att ägna mer tid åt att sova eller byta vit potatis mot sötpotatis, göra stor skillnad i hur din kropp fungerar på en daglig basis. Förbättra dina energinivåer så att du aldrig känner dig för trött för att träna!

Om författaren:

Alex Genzel har en passion för hälsa och fitness och har från ung ålder utövat ett antal konkurrenskraftiga sporter. Han har skrivit om idrottsnutrition och träning i ett antal år samtidigt som han bedrivit sin passion för bodybuilding och sin önskan om att bli en certifierad personlig tränare. Förutom att skriva för BULK POWDERS® har Alex också sin egen blogg där han delar med sig av sina träningserfarenheter och ger råd om kosttillskott.

Comments are closed.

Håll koll på nyheter och erbjudanden

{{ ppc.message }}

ANGE FÖLJANDE KOD I VARUKORGEN

{{ ppc.code }}
OK, TACK