Bulk Powders
Tid tills din order skickas
  • 0
  • 0
  • :
  • 0
  • 0
  • :
  • 0
  • 0
Lägst priser Spara upp till 60%
FRI FRAKT Ordrar över 500 SEK
Pålitligt Transparent, testat
Störst utbud 1200+ produkter

Överträning och återhämtning

Join the conversation

Vår crossfit-tokiga ambassadör Carla skriver den här gången om överträning och återhämtning.

Denna artikel har till syfte att informera och upplysa om överträning och hur du optimerar din återhämtning så att du kanske kan undvika överträning, och nå ditt mål om en hälsosammare vardag.

Mycket vill ha mer!
Många som börjar träna crossfit blir sugna på mer. Det är en träningsform som utmanar dig fysiskt och psykiskt och man lär sig många coola övningar – du ser dig själv i ett helt nytt ljus; Du blir motiverad av din egen styrka och förmåga och den gemenskap som finns i crossfit. Du kör hårdare och längre och du tröttnar inte på att träna, för att det är så varierande träning. Men en dag vaknar du upp och har lite ont i axeln. ”Det går nog över”, tänker du och fortsätter med din träning som vanligt. Du känner att dina händer tar slut innan dina armar när du kör pull-ups och farmers walk har sällan varit mer frustrerande. Du tycker att dagens knäböj kändes ’tuuuungt’ och du förstår inte helt varför. När du går och lägger dig hör du dig själv säga ”Inte ikväll, hjärtat”, och du kanske även har problem att somna eller vaknar mitt i natten, och när du vaknar på morgonen är du inte helt utvilad.

Din morgonrutin på toaletten känns inte helt bra och du kanske börjar känna dig lite uppblåst också, kanske till och med lite småsjuk. Ovanstående är några tecken på överträning. Du kanske inte får full pott på symptomen men ett av dem räcker.

Undvik överträning – din kropp kanske redan arbetar mer än du tror?
När du tränar sätter du din kropp under stress. Om du går på gymmet varje dag och tränar litegrann utan att ha sett något resultat, men annars mår bra och är frisk, stressar du antagligen din kropp för lite. Om du upplever en (eller samtliga) av ovanstående symptom stressar du din kropp för mycket. För att ha framgång med träningen måste vi alltså, som Guldlock, träna lagom mycket. Vad som är lagom träning för dig kan jag inte säga, för det beror tyvärr inte bara på din träning; Du kanske tränar “lagom” men har ett heltidsjobb med mer eller mindre ansvar, en annan hobby, en sambo, tre barn och allt det som hör sig till. Du ska också komma ikapp på de sociala medierna, du måste också träffa kompisar och du kanske gillar att sitta uppe sent på kvällarna, för det är där du äntligen har tid för dig själv.

Dessa, även om de känns positiva för det mesta av tiden, utgör också en stress för ditt sinne och din kropp som du, speciellt när de inte känns lika positiva, alltså lägger till stressen från träning. Och om din kropp och ditt sinne redan är på överarbete blir även lite träning för mycket – om du ska kunna återhämta dig ordentligt och få de resultat du önska. Om du har många eller alla dessa saker i ditt liv utöver din träning så kan du alltså inte förvänta dig att din kropp kan orka med att du tränar som en Crossfit Games-atlet.

I min perfekta värld arbetar vi alla färre timmar och fokuserade mer på att må bra; På att sova ordentligt och tillräckligt, äta ordentligt (och tillräckligt), slippa all onödig stress, ta hand om varandra, sprida positiv energi vart vi än går och spendera mindre tid online och mer tid tillsammans med 100% närvaro.

Tyvärr är detta svårt för många att få till, för vi har saker att köpa, göra, laga, fixa och vi hinner inte träffa kompisar så vi känner att vi måste följa med online, vi jobbar (alldeles) för mycket och sover och äter dåligt. Men blir vi medvetna om att stress (från vardagen, sociala medier, träning, och allt annat) ackumuleras och medvetna om hur viktigt det är att få ordning i våra liv kan vi kanske göra någonting åt det, och därefter återhämta oss bättre, och vända på den onda cirkeln så att den blir en god cirkel istället. Men vad kan vi, stressade, hårt arbetande, generellt upptagna och vinterbleka människor göra för att återhämta oss bättre från vardagens och träningens stress och undvika överträning?

4
Foto: Årets första träning med knäböj, nu är det nu! Det var lite lättare med tre passare #withalittlehelpfrommyfriends @carlacecilie

Mina bästa tips för en bättre återhämtning

Sök professionell hjälp
Mitt första och bästa tips är att söka professionell hjälp. Det är mycket lättare att fokusera på återhämtning när du inte behöver tänka över vad du ska göra utan bara göra det (ställ dock gärna frågor så du förstår varför du ska göra det). Hjälp kostar, och som jag skrev i förra artikeln är din hälsa inte en punkt där du får vara snål.

Med professionell hjälp menar jag coachning t.ex. inom din träning så att du får ta reda på nuläget: hur mår din kropp, din rörlighet, etc. och hur ska du träna för att nå dina mål. Dessutom bör du också hitta en mobilitetstränare som kan ta hand om din ”efter tränings”-stela kropp. En kostrådgivare, gärna en som tränar själv, kan hjälpa dig att få till rätt näring för din livsstil och dina mål om det så är att gå ner i vikt, gå upp i vikt, bli starkare, hålla vikten, bli mer hälsosam eller fler av de. En mentalitetscoach kan varmt rekommenderas också så att du får ordning i dina prioriteringar i livet och hur du ska hantera dig själv och externa events på bästa vis.

Yoga – den perfekta motsatsen till crossfit (och annan hård träning)
De flesta av oss vet att ”yoga är någonting vi borde göra” – så varför inte börja? Men varför egentligen yoga? Yoga för att du, med rätt yogalärere, kan ta reda på nuläget inom båda det fysiska och psykiska och lära dig hur du accepterar nuläget som det är i gott och ont. För om du vill nå dina mål måste du acceptera nuläget och erkänna att du är där du är nu, för endast om du gör det kan du hitta rätt medel för att ändra nuläget.

För att citera Ann-Charlotte som har skrivit boken ”Där det är tyst”: Yoga är inte ett mirakelpiller som suddar bort allt som gör ont. Yoga är inte ren njutning eller en flykt från smärta. Yoga är däremot den mest kärvänliga vägen du kan gå om du vill lära dig att leva mitt i ditt liv, i medgång och motgång. […] Att lära sig att stå stabilt på fötterna, innan vi börjar sträcka oss mot höjderna. Och det fina är, att om vi tillåter oss det, kan vi med tiden upptäcka, att det högsta finns i det lägsta, det helt mirakulösa i det helt jordnära. Vi lär oss alltså, genom meditation och olika asanas (yoga-positioner) att acceptera livet som det är, vår kropp som den är, där den är.

 Acceptancen vid yoga kan hjälpa oss att slippa jämförelser, irritation, stress över att vi inte är där vi tycker att vi borde vara (pga. jämförelser, sociala medier, m.m.) och fokusera på att göra nuläget bättre. På det viset kommer vi på sikt att må bättre i våra liv och i våran kropp. Och när vi mår bättre sover vi bättre. När vi sover bättre äter vi mer hälsosamt, för vi har mer naturlig energi och mindre skräp- och sötsug.

När vi äter bättre får vi bättre näringsämnen i vår kropp, som hjälper att främja återhämtning efter träningen. Och när vi återhämtar oss bättre efter träningen kommer vi på sikt uppnå de resultaten vi, när vi först börjar med yogan, kan det vara frustrerade att inte blir exakt samma som hon från bloggen du läste, han som du såg på gymmet, din bästa kompis eller liknande.

När du ska välja en yogalärare (vilket jag starkt rekommenderar, även om du kan praktisera yoga ensam och/eller på Internet) ska du välja en som förstår att du kanske har svårt att ”koppla av”, som vet att du inte ska ”släppa alla tankar” men lära att acceptera dem och hantera dem och som vet att det är svårt att börja med yoga och få den effekten som alla pratar om. Du måste alltså hitta en yogalärare som förstår att alla är olika; En yogalärare som förstår att du inte ska ha samma asanas och använda samma meditationsmedium som den 23-åriga killen som är bra på kampsport när du själv t.ex. är en trebarnsmamma. Yoga måste anpassas och modifieras till att passa in i ditt liv, ditt schema och dina mål. Annars blir det bara ännu en frustration som hindrar dig i din jakt på en hälsosammare vardag. Du kanske tänker ”’Jamen’ yogalärare vet väl att alla är olika”. Ja, det vet de säkert. Men de flesta yogalärare erbjuder yoga i fasta kategorier, till många personer på en gång. Och detta är inte fel, men inte lika lönsamt på sikt. På samma sätt som att gruppträning inte är lika effektivt som personlig träning.

Yoga, när den är anpassad till dig, är den perfekta motsatsen till din hårda träning, bland annat för att fokusen ligger på andetaget (och för att den mjukar upp din kropp och ditt sinne så du kan hantera din hårda träning). När man tänker på att vi inte kan existera utan att andas är det ganska otroligt hur lite uppmärksamhet vi generellt ger andetaget, och hur otroligt gynnsamt det är för vår fysiska och mentala balans när vi börjar ge det plats.

Andas du är du redo för yoga; Redo för att använda sinnet till annat än bekymmer, listor och poplåtar som har fastnat.

Vi ses på mattan!

Är du nyfiken på yoga kan du kontakta @carlacecile för mer information om Yoga Small Groups (2-6 personer) och/eller Yoga PT. Finns i Vällingby och Norrtälje.

Carla är bland annat är Coach på Crossfit Norrtälje, BULK POWDERS-ambassadör och certificerad yogainstruktör. Några av kosttillskotten som hon använder sig i samband med sin träning just nu är ZMA kapslarComplete Greens Mango & Persika och Protein Pancake Mix.

Comments are closed.

Relaterade kategorier

Rekommenderade produkter

Complete Greens™ Persika & Mango 500g

Complete Greens™ Persika & Mango 500g

329,00 kr

{{ product.success }}

Protein Pancake Mix™ Orginal 500g

Protein Pancake Mix™ Orginal 500g

119,00 kr

{{ product.success }}

Mandelsmör 1 kg

Mandelsmör 1 kg

179,00 kr

{{ product.success }}

Håll koll på nyheter och erbjudanden

{{ ppc.message }}

ANGE FÖLJANDE KOD I VARUKORGEN

{{ ppc.code }}
OK, TACK